Pagina's

maandag 15 december 2014

Nieuwe voorruit

Na mijn crash enige weken geleden, reed ik rond met een beschadigd vizier, veel krassen, waardoor het zicht minder werd.
Het is een XL scherm, bij Wim Schermer gekocht. (what's in a name?). In de hoge stand moet je er goed doorheen kunnen kijken tijdens het rijden en dat werd juist minder door de krassen. Dus ben ik wat gaan experimenteren. dat gaf geen goed resultaat. Ik heb er een stukje uitgesneden, op ooghoogte, dacht ik. Zo zou ik goed de weg kunnen zien, als het zou regenen, of bij beslaan van het vizier. Het was echter te laag uitgesneden, jammer want het werkt op zich wel denk ik.

Toch maar een nieuwe besteld, tenminste, een nieuw stuk Lexan van 1 mm dik. Daaruit heb ik zelf een vizier geknipt. Iets smaller dan het origineel, maar wel groter. Een XXXL, zullen we maar zeggen. Ik zit er bijna geheel onder.

Op deze foto staat ie in de lage stand. Met de helm, die er voor ligt, op kan ik alles goed overzien. Als je goed kijkt, zie je dat op de helm ook een vizier zit. Die heb ik er zelf op gemaakt.
Bij de eerste rit vandaag met deze combi, is gebleken dat het goed werkt. Ik moet wel het vizier op de helm iets lager zetten. Zo heb ik geen last van wind of regen in  mijn ogen, blijf ik grotendeels droog en omdat ik een losse capuchon onder de helm draag, blijven mijn hoorapparaten ook droog. Dat is eigenlijk mijn enige angst bij slecht weer, dat mijn apparaten nat worden en niet meer werken. Dan is het echt een dure rit!

De heenweg ging trouwens erg traag vandaag en pas op de terugweg kwam ik achter het euvel. De achterband stond te zacht. Het is de Conti Speedking en die mag op 5 bar. Nu was het het iets meer dan 3 en dat betekent enorme vertraging bij deze band.
Ik dacht eerst vanochtend dat het aan mijn conditie zou liggen. Ik heb 6 dagen niet gefietst wegens een flinke verkoudheid. Mijn hartslag was hoog.
Op de terugweg bij het afdalen van een viaduct kwam ik bij lange na niet op de normale afdaalsnelheid. onder de tunnel maar even een check gedaan, met als gevolg dat ik na flink bijpompen weer op de bekende snelheden kwam.

Nu het toch weer over banden gaat :). Via ligfiets.net ben ik aan een Conti Topcontact gekomen. Gebruikt weliswaar, maar morgen arriveert ie en als ik tijd heb kan ik deze band monteren om woensdag de eerste rit ermee te maken. De reviews hier en daar beloven veel goeds.

Wordt vervolgd.

1 opmerking:

  1. Ik rij al 2 winters met een topcontact 50-559 naar volle tevredenheid. duizenden kilometers zonder lek, en zuiver gevoelsmatig een goede mix tussen snelheid, comfort en grip.

    BeantwoordenVerwijderen