Pagina's

vrijdag 4 juli 2014

The Conti Combi

Jawel, bandenpost. Dat zit zo. Op Cycle Vision was een leuke stand, waar van alles werd verkocht, onder meer de door mij zeer gewaardeerde Continental Grand Prix. En dat voor een niet te versmaden prijsje: 15 euro de twee. Dat kon ik niet laten liggen. Op mijn racefiets heb ik altijd met deze banden gereden, vrijwel nooit lek, lekker rijden, lange levensduur. Op ligfiets.net staan ze ook, met een nogal negatief commentaar, waarop ik al heb gereageerd. Nou ja, het kan natuurlijk dat de schrijver gelijk heeft, want een goed 28 inch band is niet per definitie ook een goede 20 inch. Gisteravond was het zover, voorbanden erop gelegd. Nu had ik nog een Conti Speedking 2.2 liggen voor achterop. Die heb ik er in de winter even op gehad. Tot een lek, waar de Joe rotzooi uitspoot. Kan gebeuren, met elke band, zal wel glas geweest zijn. In ieder geval dacht ik in stijl te rijden en voor zowel als achter Continental te monteren. Vandaag was de test. Vanochtend rustig gereden, er moet nog gewerkt worden. Wat wel direct opvalt is het weggedrag van de voorbanden. Wat in me opkwam, is dat Schwalbe bij het ontwikkelen van de Durano plus naar de Conti Grand Prix moet hebben gekeken. Vergelijkbaar weggedrag, makkelijk in de bochten, met opvallend veel grip. Redelijk comfortabel, ondanks de slechts 28mm breedte. Er zit een beetje profiel op, net als de Durano plus. Lekker uitbollen van een helling af. Vanmiddag ging het gas erop. Vergelijken moet met vergelijkbare omstandigheden. Ik heb een zelfde stuk gereden als onlangs met ook goed weer, maar dan met de Schwalbe combi, Kojak rondom in dit geval. Wat opvalt is hetzelfde als vanochtend, aangevuld met: minder geluid dan de Kojaks. Heerlijk accelereren met de Speedking achterop. Op 1 stuk ben ik volgens Strava nu KOM. Daar heb ik een paar keer hetzelfde geprobeerd met de Kojaks, zonder resultaat. Nu wel dus. Maar goed 1 zwaluw maakt geen zomer, dus moet er meer worden vergeleken. Er is een segment op een andere route waar ik op 3 seconden na de KOM ben. Dat zal er volgende week aan moeten geloven. En als het zo doorgaat maar eens meedoen aan de wedstrijden op CV 2015.

3 opmerkingen:

  1. De Fujin had ik altijd voorzien van Grand Prix bandjes. Bevielen altijd erg goed.

    Op de Quest heb ik alleen nog maar de Conti Sport Contact geprobeerd. Binnen 3200 km totaal opgerookt. Die komen er dus niet weer op. De Grand Prix wil ik nog wel eens proberen.
    Nu rijd ik alweer een tijdje op de Kojaks voor. Ook nog zo nu en dan wel eens een KOM-metje (als ik niet wordt afgevlagd....) Al met al raak je over banden niet snel uitgepraat.

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Casper,

    Ik had dat negatieve stukje op Ligfiets.net ook gelezen, en was ook wat verwonderd daarover. Een goede 28" hoeft inderdaad geen goede 20" te betekenen, maar je zou toch denken dat het in principe dezelfde compound is, dus dezelfde bandeigenschappen heeft. Op de racefiets gebruik ik al jaren tot volle tevredenheid de Conti Grand Prix 4000S, slijtvast, rijden heerlijk en geweldige grip in de bochten. Ik ga even volgen hoe deze test bij jouw verloopt, zeer interessant!

    Groeten, Adril

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke stelling. Een goede 28/26 inch band hoeft in principe geen goede 20 inch band te en v.v.
      Waar mijn Alleweder met sprongen vooruit ging op Big Apples rondom (2x20 en 1x16 inch) was de 3x26 inch Quest niet vooruit te branden hiermee.
      Voor de Alleweder gold de enorm toegenomen comfort en wegligging, dus snelheid. Bij de BrandweerQuest gooide het grote gezamenlijk gewicht (bijna een kg per stuk) van de 45 mm BA's roet in het eten. Accelerenen voelde zichtbaar moeizamer dan met 35 mm Kojaks rondom. (Die waren in die tijd alleen nog in 26 inch verkrijgbaar)
      Nu heb ik op CV 2 lichte 26 inch (360 gram) 50 mm Kojak vouwbanden gescoort voor de voorwielen.
      Kijken of dat wat wordt op de BrandweerQuest.
      Je blijft bezig met banden.......al ben ik tevreden met 26 inch Durano plus voor op de brandweerquest en 20 inch Marathon greenguards op de Q491.
      Overigens om op Continental terug te komen. Ik had ooit 26 inch Conti Sprot Contact gehad. Aanvankelijk gewoontjes. Wel uit breken over de schouder in bochten. Niet fijn. Pas na 100-den kilometers inrijden kregen ze grip en bleek het een goede band te zijn. De eerste indruk is dus ook niet altijd de beste. Ook ik had last van bovenmatige slijtage. Hier bleken de speling op de kogelkopjes de boosdoener te zijn. Daarna leken ze overslijtbaar zo hard was het loopvlak. De wangen werden dus zachter hen handelbaarder te worden na verloop van tijd. Heb er dacht ik iets van 5500 km mee gereden ondanks een slechte start.

      Verwijderen