Pagina's

woensdag 14 mei 2014

stoplichtvrije route

Mijn woonwerk route is nog niet ideaal, ik zoek net zo lang tot ik tevreden ben. De kortste is niets aan, een deel door Velp en Arnhem, waar het niet goed doorrijden is. Een andere gaat na De Steeg door de rand van Rheden en dan langs de IJssel. Ook dat is geen goede doorrij route, veel bochten, stoplichten en dergelijke. Dan kan ik dwars over de Posbank, maar ook dat schiet uiteraard niet op. Ik kan er nog aan de Noord kant omheen, ook dat begint met veel hollen en stilstaan, klimmen en klimmen. Sinds enige tijd ga ik al snel de rivier over, vanuit centrum Arnhem over de Liemersroute, een snelfietsroute. Dan buig ik af en ga langs de doorgaande weg naar Doesburg en zo verder over Steenderen naar Warnsveld. Op dat stuk heb ik nu een goede doorrijroute te pakken. Geen stoplichten, nauwelijks niveauverschil. Wel weer een aantal rotondes met van die ondoordachte bochten voor fietsers. Echt iets dat op de tekentafel is bedacht en er vast mooi uitziet op papier. Maar als je met 40 op een haakse bocht af komt, wordt je niet vrolijk, zeker niet als het vaak is. Maar goed, het lijkt de beste van de opties, dus effe volhouden. Vandaag voor het eerst sinds vrijdag weer gereden. Ik had even een rustpauze nodig, waarschijnlijk had ik die na de Spezitour gelijk moeten nemen. Maar ja, dat is nu achteraf makkelijk praten. Het ging wel weer aardig, maar ik heb wel rustig aan gedaan. Nog een beetje snotterig, vandaar. Onderweg een nieuwe Kojak erop moeten leggen, want de rechter voorband was gedegradeerd tot langzame leegloper. Dan weet je het wel na 6000 km, het begin van het einde. Rechts gaat eerder stuk, omdat aan de kant van de weg de meeste rotzooi ligt. Ging gelijk wel een stuk beter. Zou een goed opgepompte maar versleten Kojak meer rolweerstand hebben?

6 opmerkingen:

  1. Hi Casper,
    Versleten banden lopen lichter dan nieuwe banden. Dat komt omdat er minder rubber vervormd hoeft te worden. En omdat die laag ook nog eens dunner is vervormt ie makkelijker. Met - meetbaar - lagere rolweerstand tot gevolg.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zelfde geldt voor banden die je als wijn laat rijpen op zolder . Cyclo profs doen dat heel vaak . En ook in Parijs Roubaix kiezen profs vaak voor banden die al een tijdje gerijpt hebben

      Verwijderen
  2. Kun je bij die rotondes niet de weg op? Heb er op mijn route ook een paar liggen, niet helemaal haakse bochten voor fietsers, maar wel verre van ideaal. Is bij mij binnen de bebouwde kom. Dus zorg dat ik voor de eerste op de weg zit, en pak de 4 die er dan vrij snel na elkaar liggen via de weg. Na de laatste duik ik het fietspad weer op. Bij goed aansnijden kan de snelheid dan redelijk blijven. Nog geen 40, maar in elk geval een stuk hoger dan op het fietspad zelf.
    rj

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee, dat gaat niet op die route. Ten eerste niet omdat er gewoonweg geen mogelijkheid, lees pad, voor is. Ten tweede is het niet overzichtelijk wegens hoge bermbegroeiing.

      Verwijderen
  3. Er zijn al heel lang plannen voor een snelfietsroute van Arnhem naar Dieren. Dat zal wel deels over bestaand tracé gaan maar mogelijk geeft dat in de toekomst een beter alternatief dan nu...

    BeantwoordenVerwijderen