Pagina's

zondag 2 september 2012

RIJS 2012, een avontuur

RIJS staat voor rondje IJsselmeer. Zeg maar gerust RONDE, wat het is geen kleintje!

Al eerder was geopperd dit eens te doen. Arjen, Marc en Pieter-Jan hebben het vorig jaar al eens gedaan. datis prettig, want zij fungeren dan als gids en vraagbaak.
De afspraak was gemaakt en de plannen gedeeld. Vertrektijd uit Zutphen om 05.15, bij de oude IJsselbrug, what's in a name! Ik was voor een keer de eerste, vlak voor Lorenz en even later voegen Marc en Richard zich bij ons. Bij een temperatuur van ongeveer 8 graden vertrekken we, opeens erg koud na een aantal warme weken.
Je ziet dat het nog donker is, wat wel wennen is bij het rijden. We gaan snel weg, want bij het volgende punt staan Arjen en Pieter-Jan op ons te wachten. Marc heeft de route voorbereid en rijd voorop, hij brengt ons zonder twijfel naar waar we zijn moeten in Apeldoorn.
Zoals je ziet is het al lichter aan het worden als we iets over zessen op het afgesproken punt aankomen. Even kennis maken en de route bespreken en dan verder richting Lelystad. Onderweg, vlak voor de Knardijk, pikken we de zevende en laatste deelnemer op.
Peter, de vorige eigenaar van mijn oranje Q, staat met zijn inmiddels ruim eenjarige carbon Q, ook oranje, op ons te wachten. De zon is al op, maar echt warm moet het nog worden. Bij een lange afdaling door het bos heb ik maar een jas over me heen gelegd, zo koud had ik het.
Op de Knardijk is het leuk fietsen, tussen de loslopende schapen, die zich gedragen alsof het hun eigen terrein is.
Het lijkt wel of ze de gele Q van Marc voor iets eetbaars aanzien.
Lekker rijden, zo hoog op de dijk, af en toe technische stukjes bij sluizen. Langs de Oostvaardersplassen rijden we naar Lelystad.
Lelystad is de volgende plaats waar we langskomen en dan vooral Bataviastad mag je niet missen op een toeristische rit als wij doen.

Na dit prachtige schip te hebben bewonderd, gaan we richting Enkhuizen over de Houtribdijk. Leuk om te doen, maar na een tijdje wordt het wat saai. Volgens de drie die vorig jaar al hebben gereden, is het traditie (ahum) om in Enkhuizen koffie met appeltaart te doen. Welnu, niemand sprak tegen! Midden in Enkhuizen een mooie plek op een zonnig terras gevonden. De tent was weliswaar nog niet open, maar de vriendelijke jongedame die nog aan het poetsen was wilde ons wel koffie met appeltaart serveren. Heerlijk, na 4.45 uur reizen. We werden getrakteerd door Pieter-Jan, die de dag erop jarig is. Bedankt, het ging erin als koek!
Na de pauze zetten we de tocht voort richting Medemblik en andere mooie Noord-Hollandse plekken. Nog niet echt op gang en er is iets met de Q van Pieter-Jan. Het blijkt dat de kabel van zijn achterderailleur is geknapt. Hij moet het welhaast vooraf vermoed hebben, want warempel, hij heeft een reservekabel bij zich! Met vereende krachten wordt de klus geklaard en we kunnen weer verder. Op naar de afsluitdijk. Onderweg over wisselende wegen gereden. Mooie dijkwegen en wat saaiere rechte wegen, waaraan je kunt zien hoe dit stuk land ooit is ingepolderd en de wegen zijn aangelegd. Langzamerhand komt de afsluitdijk in zicht. Vlakbij komt een racefietser die ik inhaal naast me rijden. Wat hij kwijt wil is dat hij het geluid van een rijdende Q zo mooi vindt. Kijk, dat is nu mooi om te horen!
Het is een mooie ervaring om over de Afsluitdijk te rijden, maar ook deze dijk wordt voor mij na een paar kilometers wat saai. Ook het langs razende autoverkeer doet hierin uiteraard mee. Halverwege zien we sluizen.
Onderweg is het zoals al genoemd, al vaker over traditie gegaan. Daarbij vroeg ik me af hoe het zit met de lunch traditie. Dat blijkt te zijn bij het benzinestation, midden op de afsluitdijk. Een wat vreemde ervaring om daar te zijn. Ze hebben er van alles en een vriendelijke dame maakt ter plekke verse broodjes. Ik bestel een stokbrood gezond, dat is een half stokbrood, ruim belegd. Daar doe ik lang mee, hij gaat er in drie etappes aan.
Inmiddels is het mooi weer geworden. De zon schijnt flink en door het lichte briesje voel je dat niet echt, met als gevolg dat ik dit nu met een rood hoofd aan het typen ben. we rijden voor de wind de dijk af en Friesland binnen. Hier komen we op smalle wegen, die kleine dorpen en steden aan elkaar rijgen. Opeens veel drukker met fietsers en helaas ook auto's die er langs willen, wat af en toe vervelend is. In het Friese zuiden komen we door stukken bos met mooie smalle paden, met veel scherpe bochten, dus enige bochtentechniek is wel op zijn plaats. Veel remmen en optrekken.
We rijden door Lemmer, waar de volgende traditie is: ijs bij de BP pomp. Ik kies een uit de kluiten gewassen toeter, die er goed in gaat. Hierna rijden we door langs Emmeloord en Ems, richting Kampen. Onderweg hier ergens het tweede pechgeval, een lekke achterband van Arjen. In Kampen komt er een nieuwe traditie bij: de mannen willen vet, dus op zoek naar de friettent. Pieter-Jan blijkt de stad te kennen en in een zijstraatje vinden we een cafetaria annex lunchroom. Tijdens de maaltijd worden deze 7 kanjers belaagd door een blonde dame die wel trek heeft in een man. Ze krijgt het aanbod voor een proefrit, maar maakt er (nog) geen gebruik van. Vooral Lorenz lijkt in de smaak te vallen. Ik heb het telefoonnummer voor je, Lorenz!
Na Kampen gaat Peter in zijn eentje richting Bunschoten. Wij trekken door naar Deventer, het begint al te schemeren en kouder te worden. Ik vind het lastig rijden in het donker. Volgens mij ligt dat aan mijn voorlamp, die zichtbaar minder licht geeft dan die van de anderen. Dat wordt zoeken naar een goede extra lamp, met een krachtige bundel, vooral om de bermen te kunnen onderscheiden van de rijbaan. Afgelopen winter heb ik daar wel last van gehad met af en toe vervelende situaties. Bij Deventer aangekomen laten we Arjen en Pieter-Jan achter. Met ons vieren rijden we door bekend gebied naar Zutphen, waar Lorenz afslaat naar Dieren, Richard en Marc verder richting Borculo en Neede. Ik ben er bijna, nog 2,5 kilometer. Blij dat ik thuis ben, met een voldaan gevoel dat ik dit heb volbracht. Weer een mooie ervaring rijker!

Mannen, bedankt!

10 opmerkingen:

  1. Ik heb het je via Twitter ook al laten weten. Ik neem mijn petje voor jullie af. 17 uur onderweg zijn. Wow, dat is wel lang. Ik kan me voorstellen dat deze prestatie een erg bevredigend gevoel heeft gegeven.

    Ik heb je wel gemist bij #LOL. Dit was de eerste rit die ik gemaakt heb zonder dat jij er bij was :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgende keer ook mee, Wim? Misschien wel in een voor jou geschikte <20 kg velomobiel :-)

      Voor de tweede zo'n tocht rijden is net als voor de tweede keer dezelfde film zien. Iets minder indrukwekkend maar je ziet weer allerlei andere dingen.

      Ik bedacht me vandaag dat we, voor een perfect Rondje IJssel(-meer), in Overijssel (sic) moeten blijven rijden, tot en met Deventer en ten slotte Zutphen. De route wordt dan misschien iets langer, maar dat maakt de 'traditie' (in wording?) nog sterker.

      Verwijderen
    2. Dit snap ik niet. Rondje IJsselmeer in Overijssel? Of bedoel je Overijssel rond?

      Verwijderen
  2. Jij ook bedankt Casper, en ook voor dit mooie verslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Casper, wat een leuk verslag !! Ik heb erg genoten van de dag, jij ook bedankt !!

    lorenz

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg leuk verslag Casper. Ik voelde me ook een beetje meerijder.

    Een broodje niet op kunnen voor een lange afstand fietser? Peuh!
    Daarom is Lorenz dus wel populair bij de vrouwen. Bonenstaken! ;-p

    Een reserve (tandem) schakelkabel zou ik ook maar in de fiets leggen. Jou beurt komt ook.
    Die kabels zijn niet overal langs de weg te krijgen. Alleen in het zwaarste verzet naar huis fietsen valt dan ontzettend tegen weet ik uit ervaring.

    Jij hebt zeker nog een Hallo geen licht.....Kijk eens naar Inoled extreme bij Ace voor inbouw.
    Een Buch&Muller Ixon is een goede lamp voor erbij op de spiegel.
    http://www.ligfiets.net/news/1992/lampjestest-in-vogelvrije-fietser.html
    De Phillips is echt een asociale bak met licht van linker berm naar rechterberm.
    http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/860880/philips-led-fietslamp-80-lux-zwart-fietslamp-fietsaccessoire-35183533-80-lux-reviews/reviews.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow Casper,
    Dit is inderdaad een megaprestatie die jullie velomobilisten met z'n zevenen geleverd hebben. En ik maar kreunen over die armzalige 30 km die ik zaterdag "gewandeld" heb. Vanaf nu hul ik mij in een nederig stilzwijgen over mijn lijden tijdens die Airborne wandeltocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ja, Gerrit, die 30 kilometer doe ik je ook niet na hoor. Tenminste, net als jij ongeoefend zoiets doen, dat is even zwaar als wat wij hebben gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan uit ervaring zeggen dat zo'n lange wandeling heel wat zwaarder is dan een lange fietstocht. Een jaar of wat geleden heb ik in Haaksbergen eens de Kennedymars gelopen, 80 km, in 15 uur, door de nacht heen. Toen trainde ik de week ervoor eenmaal 40km. Enkele jaren daarna liep ik deze Kennedymars nogmaals, ongetraind. Dat was pas echt zwaar, en ook niet leuk meer. Dan stelt (in mijn geval) 400km fietsen maar weinig voor... Alles is dus maar betrekkelijk.

      Verwijderen