Pagina's

donderdag 6 september 2012

Algemene beschouwingen

Ja, normaal gesproken doet de politiek dat, na prinsjesdag enzo. Ik dacht vanmiddag, terugrijdend uit Almelo, dat dit wel een mooie titel voor een post is.

Ik beschouw het afgelopen jaar, het eerste volle jaar dat ik velomobielrijder ben, in Q 147.
3 september vorig jaar ben ik hem gaan halen. Hem, want het is een mannetje. De rit van Dronten naar huis was spannend, voor het eerst in een Q. 85 kilometer gereden. Het rammelde hier en daar wat, maar dat kwam door de tussenas, zo wist de monteur van Velomobiel te vertellen. Schakelen was wennen, soms stond ik voor een stoplicht met een veel te zwaar verzet en dan is een Q moeilijk op gang te krijgen. Maar... alles went, ook deze vent.

Waarom een Q? Ik fietste al graag en veel, op racefietsen, mountainbikes, ligfietsen (zephyr). Van het rijden op de racefiets kreeg ik steeds meer fysieke klachten. Bovendien wilde ik ook in de winter doorrijden en niet alleen in het weekend op de mountainbike, of 's avonds op de racefiets opgesteld in de Tackx. Tot vorig jaar reed ik eenmaal per week op de racefiets op en neer naar Almelo en voor de rest bij fietsclub ETP.

Vanaf september 2011 dus tweemaal per week in de Q. Tot nu toe is dat goed gelukt, sommige weken met mooi weer zelfs 3 keer. Het was wel even afwachten hoe het me zou bevallen in de winter, uiteraard. Het viel me alles mee. Zelfs bij -10 van huis gaan voelde niet onprettig. Goed mijn hoofd ingepakt en rijden maar.
Het was wel een zoektocht naar de juiste kleding. Niet dat ik die moest kopen, maar ik zou aan doen. Vaak toch teveel, ondanks de kou. Je rijdt je goed warm in een Q. Met het dekje heb ik vrijwel nooit gereden, dat voelde vervelend, opgesloten.

In de loop van het jaar een en ander gewijzigd aan de Q. Een minivizier, andere buitenbanden, extra lamp in de winter, helm met vizier voor slecht weer, afgeknipte regenjas voor regenachtig weer etc. Laatste grote aankoop is een Sinnerkap.

In het begin een aantal verschillende routes geprobeerd. De route die ik per racefiets reed was niet geschikt voor de Q. Teveel bochten, bebouwde kommen etc. Voor de Q is een doorrijroute nodig. Uiteindelijk na een aantal maanden heb ik de ideale route gevonden. Die is 53 km enkele reis. Over het algemeen goed te doen, zelfs in de winter. Daarvoor heb ik wel voetverwarmers aangeschaft. Telkens na een half uur begonnen mijn voeten koud te worden. Als je dan nog ruim een uur moet, demotiveert het wel met ijsklompjes onder aan je benen.

Een mooi jaargetijde om te fietsen is het voorjaar. Alles wordt langzamerhand groen, dat zie je elke rit verder gaan. De zomer is ook heerlijk wegens de lange avonden, dan hoef je niet op de klok te kijken om op tijd weg te gaan om zo kort mogelijk in het donker te rijden. Dat vind ik onprettig wegens je lage lighouding en de autolampen die dan recht in je gezicht schijnen. Daar heb ik weliswaar een gele bril voor die dat behoorlijk verminderd, maar toch.

Een aanschaf die ik nog ga doen is een goede voorlamp, die de weg voor mij goed verlicht. Samen met verblind worden door auto's en slecht eigen licht, is een rit in het donker gevaarlijk. Ik denk aan de sigma karma evo pro. 320 lumen opbrenst en 80 meter zicht.

Leuke ervaringen zijn schoolkinderen die je tegenkomt. De meesten groeten je wel en moeten lachen. Af en toe zijn automobilisten vervelend, maar meestal valt het mee. Ik krijg vaak voorrang, terwijl ik het niet heb.
Tijdens de DuNeBeltour met Marc zijn we zeer regelmatig in Belgie op de foto gezet. Daar kent men het fenomeen velomobiel kennelijk minder goed.

Op mijn werk moesten sommige collega's in het begin lachen om mijn aankomst op het parkeerdek in mijn oranje Q. Ik neem geen parkeerplaats van een auto in en ik kan onder de slagboom door. Kosteloos parkeren, terwijl de baas voor een auto 500 euro per jaar neertelt!

Een paar maanden voor ik de Q had, ik reed nog op de Zephyr, heb ik het initiatief tot LOL genomen. Ik was gewend met ETP te rijden en in gezamenlijkheid heb je vaak meer plezier. Naast wwv ritten heb ik altijd wel zin in leuke relaxte ritten.
De eerste keer 3 rijders, tweede keer 2. Langzamerhand groeide het aantal meerijders. Tot uiteindelijk ruim 10 man. We hebben al gereden met Liggenad Arnhem, Plat Zwols en Verenigde Liggers Amersfoort. De grootste opkomst was eens 15 personen, meen ik.
In april een Taifun gekocht, erbij, om zomerse ritten met LOL te kunnen rijden.
De filosofie van LOL sloeg aan: ongebonden liggen. Geen kapsones, geen regels geen leiders. Alleen op de eerste zondag van de maand op tijd komen en lol maken, dat is de vaste regel.

Dan de statistieken.

13.835 kilometer gereden. Q 147 totaal 50.000.
Ongeveer 15.000 pageviews op dit blog.
Bijna 100 berichten geschreven.
2 lekke banden tijdens het rijden en wonderwel 3 na het verwisselen van de buitenbanden. Toch kunststof lichters gebruikt....
2 Kojaks opgereden.
3 maanden met Marathon plus gereden, die hangen aan de muur voor komende winter.
Big Apple achter gehad (nog lang niet versleten), afgewisseld met F-lite.
Gemiddelde in het begin onder de 30, hoogste was 36.4
Langste rit de RIJS 2012, 345 kilometer op 1 dag.
Absoluut veel euro's uitgegeven, relatief weinig.

Onbeschrijfelijk veel plezier gehad en soms bijna het bijltje erbij neergegooid.

Maar...geen moment spijt gehad van de aankoop van een ligfiets en zeker niet van de Q. Ik geniet nog elke rit.

9 opmerkingen:

  1. Casper, je hele verhaal is een "feest van herkenning" voor mij. Leuk om te lezen! Ergens in december heb ik Strada 94 een jaar en zal ik ook een bijdrage in deze stijl schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en dan ben ik nog vergeten te vermelden wat een natuurschoon ik tegenkom in Gelderland en Overijsel. Dieren: hazen, eekhoorns, vos, hert, ree, buizerd, tornvalk, slechtvalk.
      Weer: zonsopgang, zonsondergang, hoosbui, etc.

      Verwijderen
  2. Casper: die Sigma Karma zou ik niet doen. Theo is er geloof ik niet zo gelukkig mee. De Phliips bike light die ik op de Mango bij de spiegel had is echt veel beter. Ik ga als het donker wordt op mijn ww kijken of ik die op QXS ook weer erop zet. http://bit.ly/RQpqZt
    Groeten, Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat is er mis met de sigma? Eigenschappen lijken beter, op papier. Meer lux, meer lumen, meer meters licht.

      Verwijderen
    2. Dag Casper

      http://www.peterwhitecycles.com/headlights.asp leuk om te lezen en vooral plaatjes kijken.

      Met vr gr

      Peter

      PS heb het nagelezen. "Hem" dachter zo over ☺

      Verwijderen
  3. Heb al een winter met de Philips Bike Light gereden en kan je zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Een enorme bak goed licht. Wel een stroomvreter op de hoogste stand, maar dat hoort er bij. Zeker een aanrader als je op safe gaat.

    Groet,
    F.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke beschouwingen en ze zijn heel herkenbaar, zelfs voor iemand die met een oude A2 rijdt. Voor mij is het ondertussen ook ruim en jaar en ik kan je enthousiasme delen (jawel, ook in België valt velomobielrijden goed mee). Voor je verlichting raad ik je aan om, indien je er de tijd voor hebt, het volgende na te lezen: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/index.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi Casper,
    mooi stukkie......en dat je veel plezier hebt in je Quest straal je ook breed uit, dat is met geen lumen te overtreffen.
    Het is altijd een feest om samen met jou te fietsen !!

    lorenz

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Casper,
    Net als Paul van Roekel is dit artikel een feest van herkenning om te lezen! Veel van de gebeurtenissen die jij beschrijft zouden zo op mijn eigen weblog kunnen staan.
    Verlichting is zo'n item waar veel over geschreven is. Zeld rij ik met een Inoled Extreme, een prima lamp voor mij. Ik rij sommige stukken echt in de duisternis maar na ruim anderhalf jaar ken ik elke bocht en elke kuil. Toch denk ik ook aan een extra lamp bij de linker spiegel.

    Veel Questkilometers nog!

    Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen