Tja, er gebeurt op MeWe niets voor wat betreft ligfietsen. En facebook heb ik echt vaarwel gezegd. Google gebruik ik niet als zoekmachine, wel voor YouTube. Dus dan kan ik ook blogger blijven gebruiken. Heb ik in ieder geval nog een beetje contact met andere ligfietsen.
Heb ik iets te melden? Ja, altijd wel wat. Na jarenlang allerlei verschillende fietsen gehad te hebben, begin ik nu een beetje in de richting van een stabiele renstal te komen.
Eerst de open liggers. Ooit begonnen met een Zephyr, in 2001. Vanwege verandering van werk die weer verkocht. Jaren later, 2011, weer een oud ongedefinieerd model gekocht om weer eens te kijken hoe het zou bevallen. Goed dus. Weer een Zephyr aangeschaft, maar inmiddels vond ik het wat verouderd.
Vanwege woon-werkverkeer afstand van ruim 50 kilometer enkele reis werd het een velomobiel, 20 inch Quest. Dat beviel goed, maar open rijden trok toch ook wel. Nou ja, ik zal hier niet elke aan en verkoop benomen, want dan wordt het een heeeeeeeel lang verhaal. Wat zoal in de schuur heeft gestaan aan open liggers: hurricane, taifun, m5 midracer, m5 city cruiser, raptobike, performer, toxy, greenmachine
Trikes: catrike, ice sprint, VTX, HP scorpion, HP gekko
Velomobielen: Quest 20 inch, Quest 26 inch, DF, Strada, Quatrevelo, Alpha 7.
Nu het zich stabiliseert kan ik zeggen dat de Alpha 7 een blijver is. Met mijn postuur is dat een prima passende fiets. Ook nog eens makkelijk in onderhoud. Qua trike is het nu een ouder, maar uitstond onderhouden model Ice sprint 2 fs. Open ligger is als stadsfiets de Greenmachine. Deze heb ik geprobeerd als vakantiefiets, maar daarvoor vond ik het niet fijn. Als sportieve fiets is het de Toxy ZR. Heerlijke fiets met aero stuur.
En dan staat er ook nog een handboek. Na een tijdje uitgeprobeerd te hebben op een Varna, heb ik een modernere en beter rijdende Top end force 2.
Nu ik al even met pensioen ben, wordt elke fiets wel wekelijks gebruikt. De handboek heb ik om m’n bovenlichaam te trainen. Als ik alleen ligfiets, heb ik vast wel sterke benen, maar er is meer. Ik merk ook dat het helpt om het ligfietsen beter te doen, omdat je daarbij ook je buikspieren gebruikt. Die train ik dan met handbiken.
Hoe verschillend kunnen mensen zijn. Ik rijd al 22 jaar in dezelfde Mango en wil dat nog minstens een jaar of 10 volhouden.
BeantwoordenVerwijderenWelkom terug Casper!
BeantwoordenVerwijderenVoor het trainen van je bovenlichaam zou ik een Thys roeifiets aanraden.
BeantwoordenVerwijderenEcht een geweldig fiets.
Ik had nog nooit gehoord van een Toxy ZR.
Maar ik vind hem wel heel interessant.
Ik zou er graag wat meer over willen weten.
Ik ben namelijk op zoek naar een snelle compacte ligfiets.
Ik zag dat je de Toxy ZR zo kan demonteren dat hij zelf in een koffer past.
Is dat eenvoudig of kost dat veel moeite?
Is de Toxy ZR snelste van al je open liggers?
En wat is de draaicirkel?
Kun je krappe bochten maken, of zit de ketting dan tegen de band aan?
En hij ziet er wel heel laag uit.
Heb je wel eens met het frame de grond geraakt als je over een drempel gaat?
Dag Winand,
Verwijderenhet is een snelle fiets, de Toxy. Wellicht dat M5 nog wat sneller zal zijn, dat durf ik niet te zeggen. Ik heb nog niet geprobeerd het te demonteren, maar dat ziet er eenvoudig uit. Mijn vrouw wil er zelfs wel een hoes voor maken, van canvas bijvoorbeeld. Dan zit je niet met een koffer als je ergens met de trein heen wil om te gaan fietsen. Moet nog bekijken of dat dan ook een tas voor bagage kan worden. Dat is minder eevoudig bij deze fiets. Misschien is een lichte bagagekar wel beter, en daarin dan de fiets opbergen. Dat zie ik nog wel.
Draaicirkel is klein, bochten gaan goed, nooit de grond geraakt en hier zijn heel wat drempels.
Wat vooral goed bevalt is de voorwielaandrijving, dat vond ik bij de raptobike ook. Maar die heeft een vast stuur en dat vond ik weer minder prettig. Het aerostuur is wel erg wennen, omdat het veel directer stuurt dan een bovenstuur. En je armen houd je anders, dus elke beweging ervaar ik anders dan bij bovenstuur. Maar dat begint te wennen en nu durf ik ook wat sneller te gaan.
Dag Casper,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de info.
Ik ben wel heel erg enthousiast geworden, vooral de optie dat je hem compact kan opvouwen.
Zit er over te denken om binnenkort naar Duitsland te gaan voor een uitgebreide proefrit. 😊
Je vertelt dat de voorwielaandrijving je goed bevalt. Kan je daar wat meer over vertellen? Ik heb alleen op ligfietsen met achteraandrijving gereden. Ik ben erg benieuwd waarom voorwielaandrijving jou beter bevalt.
Tja, wat is het voordeel van voorwielaandrijving? Kortere ketting, dus minder gewicht, niet zo'n lange ketting die je moet smeren en schoonmaken en ook minder last van de ketting tatouage.
VerwijderenHet rijdt erg fijn, dat moet je ervaren denk ik. Goed dat je gaat proefrijden