Verandering van spijs doet eten. Na drie questen, twee strada’s, een df en een A7 staat er nu een QV in de stal.
Dat zit zo, ik heb in de 50 jaar dat ik fiets nog nooit de ideale fiets gehad. Altijd was er wel wat dat niet goed beviel. Nou ja, niet goed, met een racefiets kan je moeilijk het bos in, met een atb is het op de weg niet ideaal. Destijds een hybride was van beide niet voldoende.
Nu ik al jaren ligfiets is er dus ook al veel gepasseerd hier. M’n voorlaatste is de Alpha 7, zoals in eerdere posts vermeld. Fijne fiets, licht en snel. Maar steeds moeilijker uitstappen. Zal met de leeftijd te maken hebben. Dus al bijna een jaar aan het oriënteren, ik ga niet over 1 nacht ijs. Snoek l geprobeerd, te ruim. Tuna geprobeerd, te weinig verbetering tov de Alpha. De Buelk en Milan vind ik niet mooi.
Bij LOL en MT rijden relatief veel QV’s rond en bij navraag is iedereen voluit tevreden. Staat er ineens een te koop bij vm.nl Bijna nieuw en volop opties. Testrit gedaan na er met de Alpha heen gereden te hebben. Dus niet optimaal fris. Korte rit gemaakt en met m’n Polar de data opgenomen. Weinig verschil met de Alpha, hoewel waarschijnlijk bij langere ritten het hogere gewicht wel zal gaan meespelen. Knoop doorgehakt en gekocht. De week erna de fiets opgehaald en naar huis gereden. Mn langzaamste rit vanaf Dronten ooit gereden. T zal toch geen miskoop zijn geweest? Inspectie van voorbanden geeft lage druk. Dat zal het zijn geweest. De dagen erna wat meer gereden, zitpositie wat aangepast. Na het fietsen geven andere spieren dan normaal presentie met stijfheid. Tja, elke fiets zit anders dus dat lijkt verklaarbaar. Winterritten zijn wellicht ook niet ideaal om te vergelijken, want het weer wisselt van net boven nul naar 8 graden gisteren.
Over het algemeen tevreden, hoewel een stemmetje nog wel fluistert of het wel de juiste beslissing was. De Alpha is verkocht, maar staat nog hier vanwege vakantie van de koper. Kan nog steeds terug dus……
Voordelen van de QV zijn bekend, maar toch even genoemd: ruime in en uitstap, met winterkap, vizier en minivizier comfortabel in de kou en wind, wendbaar door vier wielen en kleine draaicirkel, snel bochtenwerk, ruimte om veel mee te nemen (nadeel is dan overgewicht)
Wat nog te verbeteren, aan te passen? Kap rammelt op klinkerwegen, dus tochtstrip in de gleuf plakken. Crank iets dichterbij zetten. Luchtvering minder hard zetten voor comfort op klinkerwegen; ik ben niet zwaar dus deze hoeft niet keihard.
Proficiat en heel veel veilige en plezierige kilometers toegewenst met je nieuwe fiets Casper!
BeantwoordenVerwijderen