Net als een aantal andere velomobielers gebruik ik Strava. Leuk om je ritten bij te houden en te vergelijken met anderen. Paul schreef onlangs ook al over een bekend Strava fenomeen, de segmenten. Dat zijn kleine stukjes, soms wel wat groter tot wel 15 kilometer, waarbij je je eigen prestaties kan vergelijken met anderen. Een soort online competitie, maar dan niet terwijl je tegelijkertijd fietst.
Op mijn route zit er een die me al een tijdje bezig houdt. Het is een stukje van 700 meter, waar ik all time de 4e tijd heb staan. 54 seconden. Ik probeer al maanden dat te verbeteren en de KOM te pakken. KOM? ja, King Of Mountain. Nu zit er wel 4 meter verval in die 700 meter, een echte berg dus......
Soms kom ik tot 57 seconden, 56 was het vandaag. Waarom lukt het nu steeds net niet? Bij de startstreep, virtueel, van dit segment, kom ik net een flauwe bocht om, een klein stukje stijgend. Door mijn lage zit heb ik geen goed zicht op wat me tegemoet komt. Er is een reling die het zicht wegneemt. Er komt nogal eens een racefietser of f*cking brommer door de bocht scheuren, die hebben wel goed zicht.
Ik had bedacht dat ik met een snelheid van minimaal 40 eraan zou moeten beginnen. Vandaag was dat 35, te weinig dus.
Nu ja, de KOM staat op 50 seconden, volgende keer beter.
En waar gaat het eigenlijk over?
Ander dingetje is dat ik sinds vandaag met een andere configuratie achter rijd. Een Michelin Protek Max in mijn oude Continental Speedking.
Ik zat er al een tijdje naar te kijken. Wim Schermer heeft er al eens over geschreven, VM.NL verkoopt het ook al tegenwoordig.
Die Conti is een heerlijke band, maar niet erg lekbestendig. Ik reed er eerst met een Antiplatt in. Theo van VM.NL wist me met een heel technisch verhaal ervan te overtuigen dat dit een negatief effect heeft op de rolweerstand.
Antilekvloeistof in een normale binnenband heb ik ook al eens geprobeerd, maar wat een geknoei is dat. Daarom lijkt me die Michelin wel wat.
Voor de zekerheid wel mijn Allmotion met gewone binnenband bij me.
De maidentrip met deze configuratie beviel me uitstekend. De fantastische rijeigenschappen van de Conti merk je direct. Rolt heerlijk, accelereert goed, rolt goed door en is erg comfortabel. Bij een viaduct net ten zuiden van Doesburg kan ik testen wat het voordeel is. Daar trap ik altijd rustig omhoog om bij steeds hetzelfde punt mijn benen stil te houden om rustig naar beneden te rollen. Ik kom een paar kilometer aan snelheid hoger uit dan voorheen. Maar ja, een zwaluw brengt geen zomer.....
Ik ken de Conti Speedking niet, maar ik heb altijd lekker gereden met de Protek Max in de Allmotion. In mijn Quest carriere één keer lek gehad: ik reed door een "prikkel", het venijnige stukje dat ijzerdraad tot prikkeldraad maakt.
BeantwoordenVerwijderenDie KOM lijkt te doen, maar dan moet je wel met hoge snelheid beginnen, 700m is erg kort om de beginachterstand in te lopen.
Succes!
Het is te doen, het is zelfs gelukt. Vandaag 49 seconden neergezet, 1 minder dan de oude KOM en 5 minder dan mijn eigen record.
Verwijderen