Pagina's

woensdag 16 juli 2014

Freewheel vast

Dat was effe schrikken vanochtend. Ik reed vrolijk weg, het was tenslotte prachtig weer, de mist was net opgetrokken. Maar, wat gebeurt er in het vooronder van de Q? Als ik even mijn benen stil hou, loopt de ketting mee. Wat kan dat nu zijn? Op een paar honderd meter van huis de Q in de berm gelegd, je rijdt tenslotte niet zomaar terug, toch? Een eerste inspectie maakt me niet veel wijzer, alleen dat het freewheel muurvast lijkt te zitten. Nou ja, dat los ik niet zomaar op in de berm. Spookbeelden door mijn hoofd dat ik niet kan fietsen en de Q naar Dronten moet. Toch maar terug naar huis, Q op de kant en het kapje bij de derailleur eraf. Tja, niets aan te doen, zo lijkt het. Geen beweging te krijgen in het freewheel. Gaan fietsen elke keer als ik zou moeten remmen blijven mee trappen is uiteraard geen optie. Dan bedenk ik, er ligt nog een bus kruipolie in de schuur. Misschien dat dit soelaas biedt. Zo gezegd, zo gedaan. Kruipolie erin gespoten, tussen de spaken door, nel langs de derailleur. Even flink draaien en het komt langzaam los. Eerst een beetje, maar langzaam steeds meer, tot het zo te zien normaal is. Bij de eerste moeizame draai hoor ik heel wat schurend en krakend geluid. Dan komt weer naar boven dat ik dit eerder had met een ATB. Bij veel vuil, door naar weer, kruipt de rotzooi waar je het eigenlijk niet hebben wil en gaat alles vast zitten. Terugkijkend heb ik al wat eerdere signalen gehad, want af en toe leek het of de ketting doorging, terwijl ik stopte met trappen. Verder geen acht op geslagen. Maar onlangs twee natte ritten gehad en daar moet het kwaad geschied zijn. Nu is kruipolie een prima eerste hulp, maar ik zal de boel toch grondiger moeten reinigen, want olie trekt ook weer vuil aan. Nu heb ik nog nooit een achterwiel uit een Q gehaald. Ik weet dat er een beschrijving staat op de site van velomobiel.nl, maar ik kan dat niet vertalen naar handelingen. Ik ben meer iemand die het moet zien, waarna ik het nooit meer vergeet. Nou ja, woensdag ga ik naar Peter de Rond, wellicht dat hij me kan helpen. Het moet erg eenvoudig zijn....... Overigens was goed te merken dat het weer goed liep. Ik had zelfs het idee dat de Q nog nooit zo soepel heeft gereden.

4 opmerkingen:

  1. Achterwiel eruit is IN PRINCIPE een eenvoudige klus als je weet wat je moet doen. Peter kan dat ongetwijfeld goed laten zien. Het kan alleen zijn dat het loshalen van de achteras veel zweetdruppels kost, vooral als het nog nooit eerder is gedaan. Bestel eventueel alvast een nieuw freewheel bij VM.nl. Het is iets aangepast voor gebruik in de Quest. In mijn fiets heb ik het freewheel na 68.500 km vervangen. Ik weet niet hoever jouw Quest is (lang niet bijgewerkt op de rijderslijst bij VM.nl) maar dat zou best in dezelfde richting kunnen zijn.

    Verder is het heel verstandig om "signalen" niet te negeren. Ooit brak mijn veerpoot tijdens het rijden door een bocht. Dan sta je heel snel stil. Ook daar had ik achteraf door hoeveel signaal ik daar al voor had gehad. Toen ik deze week iets vergelijkbaars voelde heb ik thuis meteen de fiets gecontroleerd. Het bleek een zachte voorband te zijn (eerste lekke band in 14 maanden). Gelukkig maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik als enigszins a-technisch figuur het achterwiel eruit krijg (en er weer in), lukt het jouw ook :).

    Net vanavond 1 voordemper uit de Quest gehaald om te voorzien van wat stuggere veren......... Krijg ik de demper met geen mogelijkheid uit elkaar. Wordt dus denk ik een retourtje Dronten voor enige uitleg. (en morgen op een afgetrapte bukker naar het werk)

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dirk, de twee kleine borgschroefjes eruit dan twee M8 moertjes op het draadeindje dat bovenop de veepoot zit deze moertjes in de bankschroef en trekken maar evt. wat helpen met kunststof hamertje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tip! Links is gelukt, nu rechts nog :)

    BeantwoordenVerwijderen