Pagina's

vrijdag 11 juli 2014

eerste ervaringen Continental Grand Prix

Zoals mijn vorige bericht al vermeldde, heb ik sinds deze maand een stel Continental Grand Prix om de voorwielen liggen. Na 9 ritten en een kleine 450 kilometer verder geef ik mijn eerste ervaringen prijs. Welnu, heerlijke band. Dat is smal is, 28 mm, merk je nauwelijks. Sommige mensen dachten dat het erg hobbelig rijden zou worden, omdat je met zo'n smalle band op 7,5 bar alles wel zou voelen. Nu, dat valt reuze mee. Het lijkt zelfs alsof ik minder merk dan met hard opgepompte Kojaks. Er zit een klein profiel op de band en dat zal het minimale comfort wel geven. Ik vertelde heel stoer dat ik deze band altijd op de racefiets had liggen en nauwelijks lek reed. Wel, vandaag was het raak, terwijl ik dinsdag en woensdag natte ritten heb gereden. Dat zijn toch bij uitstek omstandigheden om lek te rijden. Er zat een scherp stuk glas in. Terwijl ik de band wisselde inspecteerde ik deze ook maar eens op meerdere lekmakers. In tegenstelling tot de Kojak echter is het geen steentjeszuiger. Er blijft vrijwel niets aan plakken. Gisteren had ik dat eigenlijk ook al gedaan, omdat ik de banden heb opgepompt. Dat vond ik overigens wel opvallend, de druk was tot onder 6 bar gezakt, terwijl ik ze op 7,5 had gezet en dat ik een week tijd. Nu maar door naar 8, maximum volgens opgave fabriek is 8.5 Zou het aan de binnenbanden kunnen liggen? Het rijden gaat uitstekend. Goed weggedrag, lekker in de bochten, weinig geluid. Zoals ik eerder schreef, vergelijkbaar met de Durano plus. Nu afwachten of die ene lekke band een toevalstreffer was, of dat er meer volgen. En de levensduur, ook niet onbelangrijk. Een ander geval is het velomobiel dakje. Ik heb er een paar natte ritten mee gereden, maar het bevalt me niet. Regent het langer, zoals begin deze week, dan komt er langzamerhand toch veel water op je hoofd. En daar heb ik nu juist bescherming nodig om mijn hoorapparaten droog te houden. Dus maar verder met helm en afgeknipte capuchon, werkt uitstekend. Voor korte ritten zal het dakje prima zijn, maar die rijd ik nooit. woonwerk is ruim 40 enkele reis. Overigens zal mijn volgende aanpassing zijn dat ik ovale tandwielen laat monteren door Peter de Rond. De ervaringen daarmee klinken erg goed en hij mag tevens de kettingloop perfectioneren.

7 opmerkingen:

  1. Klinkt goed Casper! Dat drukverlies ken ik, dat heb ik bij de GP's op de racefiets ook, ongeveer om de week oppompen, dan is de druk van 8 bar naar circa 6 bar gezakt. Kleine moeite om even op druk te zetten, de banden bevallen me op de racer ook erg goed!
    Ovale tandwielen kan ik je aanbevelen, ook die bevallen me zeer goed!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, wordt je hoofd behoorlijk nat als het lang of stevig regent, voor zover ik het kan bekijken is dat geen directe nattigheid, maar indirect via de Strada op stuiterende druppels. Een paar week geleden zag in een blog iemand die het scherm van het dakje verlengd had tot op de body van de fiets, dat scheen te helpen. Maar hoe je zicht dan is?
    Ik vind het dakje deze zonvolle dagen zeker prettig en het windgeruis vermindert ook behoorlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, die zon, daar heb ik nog niets op gevonden, maar het is ook wel weer lekker. Tegen windgeruis gebruik ik een XL scherm, wat ook veel regen tegenhoudt, zolang je maar kan rijden.

      Verwijderen
  3. hallo Casper,

    Dit is een extra lichte versie zonder brekerlaag. Extra dun opgebouwde band. De lekbescherming zal minimaal zijn, deze was bedoeld om records te breken.
    Groeten, Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is vreemd, want op het label staat dat de lekbestendigheid goed is. Hoe weet jij dit?

      Verwijderen
    2. Hoi Casper,

      Dat heeft Hans me verteld. Hij heeft voor de records nogal eens bij fabrikanten gelobbyd voor extra snelle versies. Daar maken ze dan niet speciaal een nieuw etiket voor. Als ik me goed herinner heeft deze drie ipv vijf lagen karkas en geen antilek laagje. Even voelen als hij leeg is. Hij verwees me naar het stapeltje stelvio's wegens de betere lekbescherming.

      Verwijderen
  4. nou ja, op dat etiket staat wel de maat vermeld, dus wel speciaal gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan foute info geven over de lekbestendigheid. Ik zal eens op de site van continental gaan zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen