tag:blogger.com,1999:blog-4627905614843387044.post8630188000930935305..comments2023-11-29T15:54:29.132+01:00Comments on Stradavaria: kettingrol en O ringenCasperhttp://www.blogger.com/profile/16610024600374326195noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-4627905614843387044.post-76645376823312263492014-08-03T11:45:38.387+02:002014-08-03T11:45:38.387+02:00Dag Casper,
Ja, die stille kettingtandwielen staan...Dag Casper,<br />Ja, die stille kettingtandwielen staan in de webshop. Er is er een met E2 lagers en een met eenvoudiger lagers.<br />Die met de E2 lagers is hier te vinden:<br />http://www.velomobielonderdelen.nl/product/66060/SKF_E2_Kettingtandwiel_kunststof_tanden.aspx<br />De voordeliger versie staat hier:<br />http://www.velomobielonderdelen.nl/product/25148/Kettingtandwiel_68_64.aspx<br />Die eerder toegezonden Polycord O-ringen kosten je niks.<br />Groeten,<br />WimWim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4627905614843387044.post-27963902338523442062014-08-02T21:20:13.664+02:002014-08-02T21:20:13.664+02:00Ik hoor regelmatig mensen over die O-ringen. Zal i...Ik hoor regelmatig mensen over die O-ringen. Zal ik eens eerlijk zeggen dat ik niet eens weet of er in mijn fiets ook van die dingen zitten. Toch is mijn fiets erg stil. Soms hoor ik een metaalachtig tikgeluidje, dit komt van dat tandwieltje onder de stoel. Zitten daar bij jullie van die O-ringen? Meestal is het geluid weer over als ik even heen en weer schakel op de voorbladen.Wimhttps://www.blogger.com/profile/13424795296023805204noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4627905614843387044.post-20399546422519943572014-08-02T18:32:12.071+02:002014-08-02T18:32:12.071+02:00Wim, dank voor je college :) Die stille kettingrol...Wim, dank voor je college :) Die stille kettingrol die je in je eerste alinea noemt, heb je die in je webshop? Passen daar die groene O ringen in die je me hebt gestuurd en die ik nog niet heb betaald :)<br />Zo ja, op de eerste vraag, dan zal ik die maar eens bestellen........Casperhttps://www.blogger.com/profile/16610024600374326195noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4627905614843387044.post-59321456719279393972014-08-02T16:41:12.391+02:002014-08-02T16:41:12.391+02:00Hi Casper,
Er bestaan wel stille kettingtandwielen...Hi Casper,<br />Er bestaan wel stille kettingtandwielen, die hebben kunststof tanden en ook O-ringen.<br />Als je elke 2000 tot 3000 km de O-ringen vervangt blijft het kunststof van de tanden en het wieltje in orde. Zijn de O-ringen versleten en je vervangt ze niet, dan slijt het kunststof van het kettingtandwiel snel en het later vervangen van de O-ringen helpt dan niet meer. De O-ringen zijn dan binnen 50 km weer versleten.<br /><br />Inmiddels zijn er kettingtandwielen met stalen kransjes en .... dikkere O-ringen. De O-ringen dragen de ketting en verslijten heel langzaam. Weet wel dat O-ringen niet alleen door het mechanisch contact met de ketting verslijten, maar ook door de olie worden aangetast. Het voordeel van het stalen kransje is dat als de O-ringen versleten zijn het stalen kransje nog heel lang meegaat. Wel met meer geluid natuurlijk.<br /><br />Een mooi compromis is het nieuwe kettingtandwiel met aluminium 7075 tandkrans. Dit harde aluminium is heel slijtvast en toch wat stiller dan staal. Ook hier dikkere O-ringen.<br /><br />Het allerbelangrijkst is evenwel of het kettingtandwiel wel recht in de kettinglijn loopt.<br />Standaard levert Velomobiel.nl de fietsen meestal af met een gefixeerd kettingtandwiel.<br />Op het grote tandwiel voor en een klein kransje achter, loopt de ketting met een bocht door de fiets. Reken er maar op dat de kettingschalmen dan tegen de binnenkant van flens van het kettingtandwiel aantikken. Die herrie gaat nooit over. Het standaard aanwezige 15 mm lange aluminium opsluitbusje op de as doorzagen en de helft terugplaatsen is de oplossing. Wel mag de flens van het kettingtandwiel dan niet groter zijn dan 64 mm<br />Nog mooier is een deelbare kettingashouder :)<br /><br />Nu ik toch aan doceren ben nog twee lawaaibronnen. Het standaard aanwezige kettingbuisje om de trekkende ketting maakt ALTIJD lawaai. Vervang dit door een boven de ketting hangend stukje hoeklijn van aluminium of carbon.<br /><br />De laatste mogelijke lawaaibron is de kettingbuis in de retourketting. Deze kettingbuis is niet altijd goed gebogen en dan tikt de ketting tegen het begin van de kettingbuis. De ketting moet erin lopen zonder de getrompte rand te raken.<br /><br />Heb je dit alles voor elkaar dan heb je een fluisterstille Quest die minder dan 75 dBa geluid maakt bij 40 km/u. En die 75 dBa is uitsluitend windgeruis.<br />Mijn Quest is zo fluisterstil. Al bij 20 km/u maken de banden en de wind meer geluid dan de aandrijving.<br /><br />Wim - professor in de kettingtandwielkunde - Schermer :)<br /><br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.com