Pagina's

zondag 18 februari 2018

1 jaar Strada

Gisteren een jaar geleden heb ik mijn Quest ingeruild voor een Strada. Diverse LOL rijders waren hierover zeer content, sommigen snapten het niet goed. Zoals ik destijds al aangaf, is mij ww route beter met een Strada te doen, wegens bochtige stukken. Overall maakt het weinig uit, want ik ben niet sneller of langzamer geworden, als je het per rit gemiddeld bekijkt.

14.500 kilometer heb ik erin afgelegd in dat jaar. Na een zeer korte periode met de erop meegeleverde Shredda's, ben ik wegens een paar lekke banden in korte tijd op F lites overgestapt. Van Theo mogen er geen smalle banden onder, want dat is geen gezicht. En dat klopt, ik heb er voor de gein eens 35 mm Kojaks onder gedaan. Ziet er minder mooi uit.
Het najaar heb ik een korte periode met Greenguards gereden, tot de temperaturen onder nul gingen. Dan zijn ze namelijk een stuk trager. Dus sinds enkele weken weer F lites.
Maar het gaat eigenlijk niet over banden :)

De Strada bevalt goed, rijdt lekker. Is ook een stuk lichter dan de oude Quest die ik had. Dat scheelt, zo merkte ik vrijdag. Ik reed weer eens een keer een stukje om over de Veluwezoom, met wat hellingen. Is toch prettiger met 13 kilo minder fiets onder je kont.
Bochtgedrag is ook uitstekend. Ik heb op mijn ww parcours een flink aantal rotondes, waar ik de weg niet op kan, dus via het fietspad moet nemen. Daar gaat het dus makkelijker dan met de Q.
Op rechte stukken merk je dan weer het verschil, want de kruissnelheid ligt iets lager. al met al gelijk, is mijn ervaring.
Strada is wel stabieler in de bochten, die je dus wat sneller kan nemen.

Bagage meenemen bij meerdaagse ritten is wat minder, want minder ruimte. Zeker in vergelijking met mijn eerste Q, de 20 inch nummer 147. Daar denk ik nog wel eens met enige weemoed aan terug. In 2013 heb ik me laten verleiden om een recenter model, de 332, te kopen. Nooit heb ik daarmee een ww rit sneller afgelegd, wat veel zegt over deze 147.
Ik houd wel van verandering, vandaar dat ik nu aan mijn derde velomobiel bezig ben. Soms kijk ik wel eens of er een gebruikte DF te vinden is. Maar wat ik dan weer van rijders van zo'n fiets hoor.....zou het veel beter worden dan mijn huidige Strada?
De velomobiel gebruik ik voornamelijk voor ww ritten en die moeten snel, comfortabel afgelegd kunnen worden. Nu is een DF sneller, hoor ik iedereen roepen, maar is dat over het jaar heen ook zo? De bandenkeuze vooral voor de winter lijkt niet voldoende om daar het verschil te maken, hoor en lees ik vaak.

Dus, tot er een aanbieding komt die ik echt niet kan afslaan, blijf ik mijn huidige Strada trouw.

5 opmerkingen:

  1. Heel verstandig Casper, een carbon Strada is ook in mijn ogen zowat de meest veelzijdige en gebruiksmakkelijke velomobiel die er is.
    Zoals je terecht opmerkt is een DF misschien sneller, maar dan zit je inderdaad in de winter weer met je bandenkeuze.
    Voor mezelf ben ik er van overtuigd dat er geen betere fiets was om mee te beginnen dan een Strada, hoewel een Mango misschien me ook dat gevoel had gegeven....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De glasvezel strada is onder de 35 km/u maar een fractie trager dan de glasvezel Quest heb ik zelf ervaren. Maar jij hebt overduidelijk een carbon Strada dus zul je boven de 35 km/u moeten rijden om echt verschillen te merken met een Quest.

    Een DF zal daadwerkelijk sneller zijn in de zomer en wat ik uit vele DF rijders blogs concludeer even snel ( of traag ) als een carbon Quest in de winter wat vooral door rolweerstand wordt veroorzaakt, omdat je niet de mogelijkheid hebt licht rollende en soepele groot luchtvolume banden te monteren die het verschil bij koude temperaturen maken.

    Maar ik lees ook dat evolutie niet stil staat, de fabrikanten zijn bezig met wielmaten en bandenkeus. Dus wellicht komen er wel DF's met meer bandenkeus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat-ie goed bevalt. Die betere wendbaarheid klinkt goed. In de tussentijd blijf ik Q332 met veel plezier verder afrijden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Of je probeert zo'n licht A7 van Daniël Fenn te kopen.

    In de laatste berichten is zelfs het getal van 15 genoemd en dan heb ik het over het gewicht.

    De prijs lijkt trouwens ook bijna 15 te worden.


    Ja, ja........€15.000,-

    BeantwoordenVerwijderen