Pagina's

zondag 19 november 2017

De edele kunst van het omleggen van een F lite

Mijn vorige bericht ging over een klapband, na ongeveer 10.000 kilometer met F lite gereden te hebben.
De dag na dit euvel maar twee nieuwe banden erom gelegd, het is tenslotte de komende maanden echt lekke banden weer. Preciezen onder ons zullen daarom graag een variant van Marathon erom leggen. Plus, greenguard, dat soort.
Rekkelijken kunnen nogal eens blijven doorgaan met slicks, die doorgaans sneller rijden maar ook sneller lek gaan. Kojak, F lite, dat soort.

Daar ik graag rekkelijk ben, want precies zijn past mij niet zo, heb ik er twee verse F lites onder gelegd. Met siliconenspray om oneffenheden in de loop te voorkomen. Het was al aan het schemeren, dus zag ik niet veel en bovendien had ik niet heel veel tijd.
De eerste rit was afgelopen maandag, naar mijn werk in Arnhem. Als ik mijn hoofd af en toe op de nekrol legde, begon de wereld ernstig te bibberen. Magnifiek aan ons lichaam is dus, dat wij dat direct compenseren en het doorgaans niet merken. Wel dus in direct contact met hoofd en VM.
Dat voelde niet goed. Ik weet dat mijn achterwiel een lichte slag heeft, maar dit was meer.
Nou ja, wat nu? In de middag moest ik naar Zeist, voor een tweedaagse van en met de baas, dus daar kwam het er ook niet van om het euvel te verhelpen.
Woensdagmiddag weer terug naar huis, een mooie rit over de Veluwe, onder andere. Maar niet met hoofd op nekrol!
Ook de dagen erna weinig tijd om uitgebreid een aanpassing te doen, uiteindelijk vanmiddag pas.
Check bleek een behoorlijke oneffenheid in de F lite, vooral links.

Maar, hoeveel ik ook met sop en pomp in de weer ging, ik kreeg het niet voor elkaar. Ja, de rechterband wel, maar de linker........grrrrrr. ook een tweede, nog geheel nieuwe ging er niet goed om.
Aan de wielen ligt het niet, die zijn nog maar een half jaar oud en door onze eigen Nico gefabriceerd. Bovendien heb ik het natuurlijk nagekeken vandaag.

Ga ik er nog meer tijd in steken om deze banden erom te leggen, of zal ik ze maar omleggen en overgaan op Marathon, draadbanden dan wel te verstaan. Daar heb ik nooit problemen mee gehad.

4 opmerkingen:

  1. Met welke druk rij jij F lites Casper? Ik rij zelf op 4 bar, als ik echt snel moet zijn gaat er 5 in, maar dat betekent wel minder voordeel van het verend vermogen van de F lites. Ook heb ik dan meer kans op lekke banden en gaan ze korter mee doordat steentjes zich er makkelijker in nestelen en dus allemaal kleine gaatjes in mijn band maken waardoor de kans op lek zo groot wordt dat ik er beter nieuwe op kan gaan leggen. 4 of 5 bar scheelt in snelheid niet de wereld, maar in comfort scheelt het wel heel veel. Ook de binnenband is van invloed, dus hiermee zou je ook nog kunnen experimenteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Siliconenspray heb ik nog nooit gebruikt om banden om te leggen. Het is de bedoeling dat de binnenkant van de wang van de band bij het oppompen en dus toenemende druk, wrijvingsweerstand ondervindt van de velg.
    Als je die wrijvingsweerstand wegneemt door een smerende spray kan het maar zo zijn dat de band op een plek waar de velg gladder of schoner is, meer naar de rand van de velg kruipt. Met hobbelen als gevolg.
    Beter is om de binnenband met wat lucht in de F-lite te leggen en de band dan oppompen tot ongeveer 1,5/2 bar. Dan even kijken of ie rond loopt. Bij niet rond lopen, bij mij zie ik dat eigenlijk nooit, kun je met de hand de band wat heen en weer wrikken op plaatsen waar ie onvoldoende naar buiten is gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij velomobiel.nl gebruiken ze ook nog talkpoeder/babypoeder wat ze over de binnenband verspreiden voordat ze hem in de buitenband leggen, dit met een binnenband waar al wat lucht in zit.

      Verwijderen
  3. Als de band niet goed om de velg komt te liggen kan het zeker helpen om met zeepsop of speciale spulletje daarvoor van bv Schwalbe te werken. De kans is dan veel groter dat bij de maximale druk van de band, deze goed op zijn plaats plopt. Ook dit is vaak nog een kwestie van zorgvuldig e.e.a. aanbrengen. Op deze manier kunnen veel 'slingers' in omgelegde banden vergaand opgelost worden.

    Talkpoeder heeft als doel om de wrijving tussen binnenband en buitenband te verminderen. Dat is gunstig voor de soepelheid van de combinatie binnen en buitenband en daarom ietsje sneller en beter.

    BeantwoordenVerwijderen