Pagina's

zondag 11 juni 2017

gerommel in de marge

Weinig nieuws te melden op ligfietsfront. Een beetje gerommel in de marge. Ik heb wat oneffenheden aan mijn wielen en Nico gaat nieuwe bouwen deze week.
Ik rijd al een paar maanden naar tevredenheid met F lites rond. Vanochtend wilde ik een andere achterband erom leggen, en Conti Speedking, voor CV. Ineens zag ik:


Een klein plasje op de plek waar even hiervoor nog mijn rechter wiel de grond raakte. Hum? Wat is dat? Na Sherlock Holmes-achtige deductie bleek het antiplek vloeistof te zijn. Dus de band eraf, waar ik al het spul doorheen zag sijpelen. Een miniem gaatje, blijkt het na inspectie. Dat zou toch dicht moeten gaan? De instructie in mijn hoofd nalopend kwam ik erop dat het wiel moet draaien. Zo gezegd, zo gedaan. Buitenband nagekeken, gaatje gevonden, maar geen glas of steentje er meer in. Dus alles er weer in, band opgepompt en ronddraaien maar. Dat hielp niet, want even later stond de boel plat. Maar nu zag ik zelf scheurtjes in de binnenband, en niet waar eerst het kleine gaatje zat. Rara politiepet.
Wel raar dat dit pas zondag te merken is, daar ik vrijdag voor het laatst gereden heb.

Tevens zag ik dit:


Een scheurtje in de F liet, waar het profiel nog goed was. Dat zou toch niet kunnen met een Strada, want je raakt nauwelijks iets bij het nemen van bochten. Zou zo'n band het gewoon begeven na een bepaalde periode? Het voelt niet fijn bij een band van 30 euro.
Dus maar antiplatt er weer in gedaan, tussen binnen en buitenband. Volgens de kenners heeft het invloed op de rolweerstand, maar ik werk er niets van. Links zit het namelijk niet en als er invloed zou zijn, zou de Strada licht naar rechts moeten wijken. Niet dus.

3 opmerkingen:

  1. Het blijft toch een gedoe met die banden hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De F-Lite wangen zijn, zoals je weet, dun en dus kwetsbaar, ook als je er nauwelijks tegenaan schuurt. Ik heb wel eens wat vloeibare rubber gebruikt om dat tegen te gaan, dat was naar mijn ervaring effectief genoeg. De band hierboven is volgens mij echter aan vervanging toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt er sterk op dat je een scherpe steen hebt geraakt. Anti-lek vloeistof werkt in een F-lite alleen als je wat dikkere binnenbanden gebruikt. Met de SV7c (95 gram) werkt het nauwelijks, met een SV7 (145 gram) werkt het redelijk. Ik gebruik al jaren geen anti-lek vloeistof meer. Veel te veel geknoei en met maar 1 tot 2 lekke banden per 7000 km ook weinig relevant. Een F-lite gaat 5 tot 10.000 km mee, mits je geen pech hebt natuurlijk.
    Hoe hard pomp je F-lite op? Ideaal voor toeren is 4.0 tot 4,5 bar, voor racen mag ie tot 5.5 bar worden opgepompt.

    BeantwoordenVerwijderen